En knastaksel er fremstillet af metal og er designet til at rotere hele tiden. Mens den drejer, har knastakslen såkaldte "lapper", der skubber enten en løfter eller trykker, som igen får ventilerne til at åbne. Dette sker dog på forskellige måder i de forskellige motorer; på de ældre V8 motorer trykker løfteren på en stødstang, som igen får vippearmen til at trykke på ventilen, så den åbner. På knastakslen er der en "lap" til hver ventil, der skal åbnes. Hver "lap" ser også anderledes ud for at kunne åbne forskellige ventiler på forskellige tidspunkter. Knastakslen skal også være i perfekt stand for at kunne åbne ventilerne. Dette er afgørende for at få det bedste ud af motorens potentiale. En god og stærk knastaksel er lige så vigtig som andre dele af motoren. Hvor sidder knastakslen? Knastaksler er placeret forskelligt på de forskellige motorer og varierer i antal. På de ældre V-motorer er der placeret en midt i blokken under topstykket, mens der f.eks. i en 6-cylindret motor kan være 1-2 knastaksler i topstykket. Typisk er der 1-4 knastaksler i en motor, alt afhængigt af konfigurationen. Knastaksler kan måske nok se simple ud, men de er meget afgørende for, at en bil kan fungere. Som sagt er knastakslens opgave at åbne og lukke ventiler på det rigtige tidspunkt. Motoren vil ikke fungere, hvis denne proces ikke udføres. Ventilerne skal være timet med hinanden. Hvis man ser på en knastaksel, kan de små "lapper" på knastakslen se malplacerede ud, men det er ikke tilfældet. Lapperne er omhyggeligt placeret og er omhyggeligt designet til at opfylde deres funktion.